Kostvejledning & Ernæringsterapi

Gode råd til sunde knogler

  • Spis groft, grønt, fiberrigt plantebaseret kost suppleret med gode koldpressede olier og med ekstra fokus på de fødevarer, der er nævnt i skemaet med forslag til calcium, magnesium, D-vitamin, K-vitamin og C-vitaminer. Proteiner fra bønner, linser, kikærter, fisk og evt. magert kød fra dyr, der har haft en godt stressfrit liv.

 

Gode madvarer til sunde knogler

Calcium

 

Magnesium D-vitamin K-vitamin C-vitamin
Hele sesamfrø

Tang

Hyben (pulver)

Brændenælder

Kørvel

Mandler

Grønkål

Spinat

Hørfrø

Dild

Persille

Sojabønner Tofu

Nødder

Græskarkerner

Paranødder

Hørfrø Sesamfrø

Mandler

Cashewnødder

Hyben (pulver)

Sojabønner

Hvide bønner

Jordnødder

Kikærter

Nødder

Brune ris

Havregryn

 

 

Torskelever

Laks

Ørred

Hellefisk

Torskerogn

Sild

Sardiner

Ørred

Søtunge

Makrel

Hornfisk

Æggeblomme

Tun

Makrel

 

 

Persille

Spinat

Koriander

Purløg

Kikærter

Broccoli

Grønkål

Rosenkål

Blomkål

Sojabønner

Brune og hvide bønner

Rødkål

Æggeblomme

Salater

Grønne ærter

 

Hyben

Persille

Peberfrugter

Solbær

Brændenælde

Grønkål

Rosenkål

Broccoli

Kiwi

Blomkål

Bær

Appelsiner

Citroner

Grapefrugt

Grønne ærter

 

 

Langtidskogt bensuppe (bone broth) indeholder også kollagen og mineraler. Kog fx en hel økologisk kylling sammen med de grønsagsrester, du har i køleskabet. Tilsæt vand så det hele tiden dækker kyllingen, krydderier og citronsaft eller æblecider eddike. Suppen koges i mindst 6 timer og gerne 12 timer eller mere. Kyllingekødet tages op efter 45 minutter og det kan bruges til frokost eller aftensmad. Ben, brusk og skind skal blive i gryden. Efter endt kogning fjernes ben og udkogte grønsager, fx i en sigte, og suppen fordeles i forskellige beholdere, der passer til køleskabet og fryseren. Drik evt. 2-4 deciliter af denne suppe dagligt eller anvend bensuppen til gryderetter, nye supper, sovs eller smoothies.

 

  • Tag tilskud med knogleopbyggende vitaminer og mineraler.
  • Tag tilskud med specifikke bioaktive kollagen-peptider af type 1 og gerne mellem 2,5-5 g.
  • Tag tilskud med udvalgte probiotiske bakterier kombineret med præbiotiske fibre, mineraler og amylase.
  • Hvis der er en dysbiose i tarmen, skal der arbejdes med at nedsætte denne, og hertil kunne Olivenbladsekstrakt vælges.
  • Hvis der er en inflammation, så kan der suppleres med fiskeolie, ingefær og gurkemeje.
  • Find gode stressnedsættende teknikker, der fungerer for dig.
  • Dyrk den form for vægtbærende motion, som du og dine knogler kan tåle.