Kostvejledning & Ernæringsterapi

Hvordan kan leaky gut behandles?

Det der ikke tåles og det, der nedbryder tarmens barrierer, skal fjernes, og det, der mangler til opbygningen, skal tilføres.

Probiotika med bakterier specielt udvalgt til at reparere leaky gut. Se artikel på denne side om probiotikas mange roller i kroppen. Læs om det her. Spis også fermenteret mad, fx mælkesyregæret kål, Kimchi mm.

Kollagen peptider af typen 2 og langtidskogt suppe på ben, fx kyllingeben, også kaldet bone broth. Få proteiner nok i kosten, fx de vegetabilske proteiner fra bønner, linser og kikærter og de letfordøjelige proteiner fra fisk og fjerkræ. Hvis du bliver tung, træt og oppustet, når du indtager proteiner, så kan du hjælpe din proteinfordøjelse med citronsaft, frisk annanas og papaya inden de proteinholdige måltider. Glutamin, glukosamin, cystein, glutathion, prolin og arginin er aminosyrer, der er vigtige for dannelsen af kollagener. Disse bliver forhåbentligt tilført fra proteinholdig kost.

Livsvigtige fedtsyrer, fx fra hørfrø, fisk, fiskeolie og omega 3, 6, 7 & 9 og kokosolie.

Zink og andre antioxidanter fx fra  blåbær og andre stærkt farvede bær. Kål i alle udgaver. Grønsagssupper og smoothies.

Præbiotiske fibre. Opløselige og uopløselige ufordøjelige fibre og polysakkarider, fx fra fuldkornsprodukter, mandler, nødder, frø, kerner, grønt, fx løg, jordskok, rodfrugter, kål, æbler, pærer, havre, quinoa, brune ris, loppefrøskaller Husk og bælgfrugter. Vi er gået fra troen på at ”Du er, hvad du spiser” til troen på at ”Du er, hvad dine bakterier spiser”. Probiotika opformeres af indtag af præbiotiske fibre. Du skal også nedsætte indtaget af mættet fedt og animalske kødprodukter, da det øger mængden af LPS.

Præbiotiske fibre
Øger Nedsætter
•       Insulin-sensitiviteten

•       Muskelmassen

•       Leptin sensitiviteten

•       Tarmens barriere

•       Bifidobakterier

•       Fedtlever (Hepatic steatose)

•       Fedtstoffer i blodet

•       Blodsukkeret

•       Fedtvæv

•       Vægten

•       Fødeindtaget

•       LPS i plasma

•       Inflammation

•       Cancer celledeling og udvikling

 

Butyrat (smørsyre) er en kortkædet fedtsyre (SCFA) og er et stofskifteprodukt fra bakteriel fordøjelse af fibre og en vigtig energikilde for den nederste del af tyndtarmen samt tyktarmen. Denne kortkædede syre kan reparere og regenerere skadede celler. Ved at sørge for at indtage tilstrækkeligt med præbiotiske fibre, opformeres en venlig mikrobiota, der selv producerer butyrat / smørsyre.

Fjerne dysbioser, fx med olivenbladsekstrakt, hvidløg, oregano mm.

Nedsætte fysisk og psykisk stress.

Elmebark, Aloe Vera og hørfrøafkog kan også ophele leaky gut.