Kostvejledning & Ernæringsterapi

Medieomtale

Kost og motion kan også hjælpe stress ramte kvinder og mænd.

I JydskeVestkysten søndags 7/9 2014 udgave Billund blev der sat fokus på at Billund Kommune de næste 2 år vil tilbyde kurser på 10 uger, så unge stressramte kvinder kan lære at “mestre hverdagen”.

I avisen JV giver jeg også nogle gode råd til kost og livsstil. Artiklen, der blev bragt 7/9 2014, er skrevet af journalist Annette Bruun Jarl.
“Kost og moderat motion kan også afhjælpe stress.
Ernæringsterapeut Marianne Fjordgård, Grindsted, har i en årrække hjulpet mennesker med stress ved gennem blandt andet kosten af dæmme op for de skadelige virkninger af megen stress i kroppen.

Her er nogle af hendes råd:

* Spis en blodsukker-stabiliserende kost, der følger døgnrytmen. Det vil normalt sige, at man skal indtage en overvægt af godt protein først på dagen (æg, magert kød og fisk) og skifte til en overvægt af gode kulhydrater ( grove korn, brød og gryn) fra om eftermiddagen. Alle måltider skal også indeholde grønsager og de gode fedtstoffer (koldpressede olier, mandler og nødder).
* Undgå at overdrive stimulanser som kaffe, cigaretter, sukker eller alkohol
* Tag tilskud af de vitaminer og mineraler, du individuelt mangler.
* Sørg for at få den nødvendige mængde motion, pauser, hvile, søvn, frisk luft og lys. Det er bedre med tre gange 10 – 20 minutters normal intensitet motion end 30 – 60 minutters fysisk krævende motion. Jo længere du har lidt af stress, jo mindre motion kan du lige nu og her tolerere.
* Vær sammen med gode mennesker og husk tid til smil og latter.
* Lær dine begrænsninger at kende og bliv god til at lave en realistisk planlægning af dagen.
* Træk vejret: Når du mærker at stressen overtager styringen, så prøv at trække vejret dybt ind gennem næsen, mens du langsomt tæller til syv, holder vejret, mens du tæller til 8 og derefter puster ud med spidsede læber, mens du tæller til 9. Fortsæt i 2 – 5 minutter.

 

Foredrag for interessegruppen Starup-Tofterup. “Spis dig glad. Hvad kan du selv gøre for at holde din hjerne i topform?

På forsiden af UGEAVISEN Ansager og Helle stod der “Marianne Fjordgård tryllebandt sine tilhørere i Starup-Tofterup med hjerne-viden”

10356520_10202871087790823_300354261_n

 

 

 

 

 

 

 

 

ADT bogMin ernæringsterapi og behandlingsmetoder omtales og anbefales 5 steder i Anne Dorthe Tanderups bog “Min vej til et sundt liv” fra Politikkens Forlag 2013 
Pressemeddelelse fra Team SAXO Bank 20 august 2009Team Saxo Bank-rytterne vælger NDS kosttilskud. Se avisomtalen her: JV SAXO 230809 p48Et frugtbart samarbejde om kosttilskud og restitution har givet så gode resultater, at flere af rytterne hos Team Saxo Bank nu fortsætter parløbet med NDS Kosttilskud.Mange elitesportsfolk oplever, ud over smertetilstande og inflammation, også at få problemer med deres immunforsvar og fordøjelse. Da disse belastningstilstande kan være med til at hindre toppræstationer, har Riis Cycling A/S afprøvet effekten af at give rytterne naturlige NDS Vitaminer, mineraler, fedtsyrer og gavnlige tarmbakterier.Siden januar 2009 har rytterne fået tilbud om at supplere deres kostplan med NDS kosttilskud fra EngholmGruppen.Danske Chris Anker Sørensen har været glad for pilotprojektet og er en af de ryttere, der nu vælger at fortsætte med NDS kosttilskud.”Jeg har haft en rigtig god virkning af kosttilskuddene og føler, at de har været et godt supplement til det ernæringsprogram, jeg følger – både i forhold til   min restitution som professionel atlet, men også i forhold til mit generelle  velvære”, udtaler den danske Tour de France debutant.

“I forsøgsperioden fra januar til juni 2009 er der blevet trænet hårdt, kørt mange krævende løb, rejst meget og opnået mange flotte placeringer. Alt dette giver en kropslig stressreaktion, som man kan forvente vil give rytterne fordøjelsesproblemer, muskelsmerter, træthed og infektioner.

Den overordnede konklusion på forsøget viser, at NDS kosttilskuddene, har kompenseret for flere af de ellers forventelige kropslige reaktioner. De fleste ryttere fik færre symptomer i denne periode, og har været så glade for produkterne, at de har valgt at fortsætte med at supplere kosten med NDS kosttilskud”, udtaler ernæringsterapeut Marianne   Fjordgård, der har kørt et pilotprojekt i samarbejde Anne Dorthe Tanderup hos Riis Cycling.

For yderligere informationer og oplysninger om pilotforsøget kontakt  Ernæringsterapeut Marianne Fjordgård via fjordgaard@sund-kost.dk eller www.sund-kost.dk eller +45 75 31 01 23

DET SIGER VORES ELEVER OM KOSTKAKADEMIET I HOVER

Mia Sørensen
Efter at have taget en sportsernærings uddannelse, fik jeg endnu mere lyst til at lære, hvilken betydning kosten har for kroppen.
Jeg tog til et Åbent Hus arrangement hos Kostakademiet, hvor vi fik en rundvisning på skolen og havde mulighed for at stille spørgsmål til den administrative leder og nogle elever. Derudover var der en præsentation om kostens betydning for kroppen af en af de dygtige undervisere Marianne Fjordgård. Denne dag vil jeg aldrig glemme – jeg følte mig så godt modtaget og følte mig allerede en del af Kostakademiet.  Sikke dejlige mennesker, fantastisk mad og pragtfulde omgivelser. Inden jeg tog hjem var jeg allerede 100 % besluttet på, at jeg ville tage Kostvejleder uddannelsen på Kostakademiet og tilmeldte mig til næste opstart . Jeg glædede mig hele sommeren til mine nye udfordringer, men var nu i gang med anatomi og fysiologi som er adgangskrav for uddannelsen.
Nu er jeg færdig som kostvejleder, og det har været en fantastisk rejse for mig! Undervisere, skolens faglige niveau, mad og det sociale i klassen er helt i top, og jeg har allerede anbefalet uddannelsen til flere af mine bekendte, som ønsker at give sig selv denne fantastiske mulighed. Til hver eneste undervisnings weekend har jeg glædet mig som et lille barn, og jeg er stolt af at fortælle, at jeg har taget min uddannelse på Kostakademiet.
Jeg er i fuld gang med at bruge min viden som ny kostvejleder. Jeg er blevet ansat på 10 timer om ugen ved EliteVejle, hvor jeg afvikler individuelle samtaler med sportsudøvere og deres forældre. Jeg har fået det til at passe med 3 dage om ugen med mit normale job og så 2 dage som ernæringsvejleder for EliteVejle. Jeg er rigtig glad for at de 2 job kan forenes. Derudover afvikler jeg ernæringskurser i klubregi for atleterne og i eliteklasserne på Nørremarks Skolen. Næste skridt bliver planlæggelse af work shops, hvor både atleter og forældre skal have lov til at udfolde sig med spændende og næringsrige opskrifter. Noget af det bedste ved skolen var, at vi havde både det teoretiske og det praktiske i køkkenet. Vi lærte hinanden rigtig godt at kende på den måde, og det gav et super godt sammenhold i mad gruppen. Selv om vi har afsluttet eksamen ses vi stadig den dag i dag! Det er med at holde fast i det gode netværk.
Derudover har jeg afviklet et par foredrag, som bliver til flere i løbet af året. Jeg ser mange muligheder og håber at få lavet endnu en aftale med en samarbejdspartner inden årets udgang.
Jeg føler mig rigtig godt klædt på i jobbet, jeg elsker at bruge den viden, jeg har fået gennem uddannelsen på Kostakademiet. Rejsen er kun lige begyndt…

 

Stress kursus JV 17 august 2009 – hent PDF side 1 Stress_kursus_side_1 og PDF side 2 Stress_kursus_side_2

Kostekspert advarer mod de hårde hvide varer – JV 23 august 2008 – Kost_&_Velvære_23082008_JV_Avis