Kostvejledning & Ernæringsterapi

Se hvordan du kommer i gang

Jeg tilbyder at hjælpe dig med at finde det kostsystem der passer bedst til dig og din situation. Der findes rigtigt mange forskellige kostsystemer og det der passer godt til den ene hjælper ikke den anden. Du kan bestille en tid enten ved at skrive til mig på fjordgaard@sund-kost.dk eller ringe til 75 31 01 23 (bedst mellem 8:30- 9:30). Ved at bestille en tid til en individuel konsultation hos mig vil jeg forklare og vejlede dig i følgende:

  1. Den kostplan og det kostsystem der passer til dig
  2. Du får efterfølgende tilsendt mindst 16 sider med kostforlag og opskrifter
  3. Forklaring på de mest sandsynlige årsager til dine problematikker og hvad du selv kan gøre for at genoprette dette
  4. En liste over de tilskud som passer til dig de næste 8 uger
  5. Samtale om de analyser (du kan læse mere om analyser her) som du kan overveje at få taget inden vores aftale om en ny konsultation efter fx 8 uger
  6. Opfølgende konsultation efter aftale

Er du allerede nu interesseret i en 20 siders kostplan med forslag til alle måltider til 14 dage?

Kostforslagene er inspireret af den oprindelige Middelhavskost med mange grønsager, gode fedtstoffer, fedtfattige kødprodukter  mm og alle er uden  mælk og mælkeprodukter, uden hvede og tilsat sukker. Der er samtidigt forslag til til hvordan du kan gøre disse kostforslag totalt glutenfrie.

Middelhavskosten har vist sig, at have sundhedsgavnlige effekter, særligt i reduceringen af Det Metaboliske Syndrom, Type-2 Diabetes, hjerte-karsygdomme og nogle neuro-degenerative sygdomme, samt kræft. Desuden viser det sig, at diæten er yderst effektiv med henblik på at sikre vagttab.

Opskrifterne er inspireret af mine egne opskrifter fra mine bøger “Spis dig glad. Depression og vinterdepression”, “Fordøjelse en fornøjelse” og “Hjælp dit ørebarn”, men også fra andre forfattere, kostbøger og opskrifter der lige nu er oppe i tiden.

Du kan ved at sende mig en e-mail til fjordgaard@sund-kost.dk hvor du bestiller de 20 sider med 14 dages kostplan med opskrifter og samtidigt overføre 50,- til min konto REG: 8210 NO: 0740063162. Så sender jeg dig en PDF med de 20 sider når det indbetalte beløb figurerer på min konto, sædvanligvis dagen efter.

Morgenmad uden mælk og gluten. 50 forskellige forslag. 

Jeg har udgivet en e-bog “Morgenmad uden mælk og gluten. 50 forskellige forslag” Bogen er på 58 sider med forslag og med mange billeder af de færdige retter, men også med billeder af de anvendte råvarer. E-bogen koster 89,95.

Du kan købe den her så du kan have opskrifterne med i køkkenet på din bærbare eller iPad.

Jeg viser dig hvilke råvarer du kan anvende og hvordan du på en kreativ måde kan lave en dejlig, farvestrålende, nærings rig og velsmagende morgenmad, selv om du fravælger mælk og gluten. Du får 58 siders inspiration med mange billeder. I bogen finder du opskrifter på forskellige drikke, brød, boller og forslag til pålæg hertil. Der er forslag til grød med tilbehør, retter med fisk eller fjerkræ, retter med æg, pandekager, vafler, smoothie, sojayoghurt og mange forslag til frugt, bær og grønsager. Så er det bare at gå i gang med dagens vigtigste måltid. Velbekomme!

Hvad kan du allerede nu selv gøre for din sundhed?

Mange mener at det at ændre på kosten så den bliver sundere, kræver mange afsagn og at alt det der er hygge og nydelse, er forbudt. Intet kunne være mere forkert. Ofte er det små ændringer til det sundere der skal til. Små ændringer der er overskuelige, men med meget stor sundhedsmæssig virkning. At nedsætte indtaget af alt det hvide og raffinerede fx hvidt brød, fast og flydende sukker, pasta, pizza, hvide ris og kartofler og samtidigt øge indtaget af det mere farverige og grove, har meget stor sundhedsmæssig virkning. Desuden lægger jeg meget vægt på at skifte de usunde fedtstoffer ud med de sunde. Det går helt ind på celleplan og har meget stor virkning. Her er mine råd til hvordan du med små skrit kan bevæge dig mod større sundhed og velvære.

  • Spis flere grønsager som råkost, ovnbagte, stegte eller kogte. Gerne flere end 4 stk. / 400 g dagligt.
  • Foretræk de magre kødudskæringer og spis fisk og æg.
  • Find spændende opskrifter med bønner, linser og kikærter.
  • Udskift alt det hvide og raffinerede mel, sukker, kornprodukter med fuldkornsprodukter fx rug, havre, boghvede, quinoa og sød maden med en mindre mængde frugt eller honning.
  • Udskift de mættede fedtstoffer, der er stive i køleskab, med de umættede fedtstoffer fra fx fisk- og fikseolier, Jomfru olivenolie, Koldpresset raps-, tidsel- eller hørfrøolie.
  • Skær ned på mængden af stivelsesholdige kulhydrater fra fx kartofler, hvide ris, pasta og brød.
  • Undgå at spise mere end 3 stk. / 300 g frugt dagligt.

Du kan læse mere i min ”Lær at tælle til 6” kostplan, som du gratis får tilsendt hvis du tilmelder dig mit nyhedsbrev.

Tilmeld nyhedsbrev og få gratis kostråd

 

Få derefter hjælp til en individuel tilrettet kost- og tilskudsplan hos en RAB-registreret ernæringsterapeut medlem af DET.

Du kan bestille en tid enten ved at skrive til mig på fjordgaard@sund-kost.dk eller ringe til 75 31 01 23 (bedst mellem 8:30- 9:30)